MESÉS UDVAROK, DÍSZES PALOTÁK
RENESZÁNSZTÓL SZECESSZIÓIG A TERÉZ KÖRÚTON
Időpont:
hamarosan...
Az építészettörténészek sokáig alig kutatták és igencsak alulértékelték a nagykörúti paloták mára már rendkívül nagyra becsült építészeti világát.
A Nagykörút kiépítése a Monarchia-korabeli Budapesten az Andrássy sugárút után a második legjelentősebb városépítészeti vállalkozás volt.
A palotasor díszes épületeit tornyokkal és kupolákkal díszítették gazdagon, azonban, ha a kapukon is belépünk, a belső udvarokban, a forgalom zajától távolabb, régi korok hangulata érinthet meg minket!
A pompás építményeket és hangulatos udvarokat értő szemmel pásztázva megtudjuk majd azt is, hogy a különböző korú és funkciójú épületek milyen építészeti stílusokat és művészi formákat hoztak létre.
1839-ben gróf Széchenyi István egy Pestet körülölelő hajózható csatorna ötletét vetette fel, közvetlenül a nagy pesti árvizet követően, nagyjából a mai körút vonalán. Vajon mi lett mindezen - ma már hajmeresztőnek tűnő - elképzelésekből?
Hátizsákos manók, atlaszok és kariatidák, pálcán tekergő kígyók, kerék és kalapács, Hermész és nimfák, letűnt nemesi famíliákat fennen hirdető meztelen fiúcskák, legendás magyar vitézek, címerek, kartusok és pilaszterek - önkényes díszek vagy rejtett jelentéseket hordozó épületdekorációk, melyek a nagykörúti paloták színpompás homlokzatairól integetnek felénk?
Vajon gondolta volna, hogy
- a Terézvárost Mária Terézia magyar királynőről nevezték el;
- a Nyugati pályaudvar kivitelezője a párizsi Eiffel tornyot is megvalósító Eiffel cég volt;
- amikor ugyanitt kisiklott egy vasúti szerelvény, az a pályaudvar üvegfalát áttörve a Teréz körúton landolt;
- a Nyugati téri (akkor még Marx téri) felüljáró építésekor a két fél-híd nem csatlakozott szabályosan, és ebből hihetetlen botrány lett;
- egy firenzei reneszánsz palota csaknem pontos mása is látható ma a Teréz körúton;
- a 4-es és 6-os villamosok helyett akár bárkákkal is közlekedhetnénk a körúton, ha az eredeti elképzelések valósultak volna meg;
- a német származású, de magyarrá lett építész, Schmahl Henrik oly irigylésre méltó helyzetbe került, hogy csak a Nagykörút ezen szakaszán 9 palotát is megtervezhetett;
A séta vezetője: Dr.Jeney András történész, művészettörténész
- A séta időtartama: kb 2,5 -3 óra
- A találkozás helyszíne a Westend bevásárlóközpont Nyugati téri felszíni bejárata előtt lesz.
- Gyülekezés a helyszínen, 10-15 perccel az indulás előtt.
- A séta végpontja a Liszt Ferenc téren lesz.
A sétára jelentkezni Sétanaptárban lehet.
A regisztrációval nem rendelkezők számára sajnos nem tudjuk garantálni a sétán való részvételt.
Cégek és csoportok számára a sétát itt lehet megrendelni: