MESÉS UDVAROK, DÍSZES PALOTÁK

RENESZÁNSZTÓL SZECESSZIÓIG A TERÉZ KÖRÚTON

Időpont:

június 8. szombat 10.00 óra

Az építészettörténészek sokáig alig kutatták és igencsak alulértékelték a nagykörúti paloták mára már rendkívül nagyra becsült építészeti világát. 

A Nagykörút kiépítése a Monarchia-korabeli Budapesten az Andrássy sugárút után a második legjelentősebb városépítészeti vállalkozás volt. 

A palotasor díszes épületeit tornyokkal és kupolákkal díszítették gazdagon, azonban, ha a kapukon is belépünk, a belső udvarokban, a forgalom zajától távolabb, régi korok hangulata érinthet meg minket! 

A pompás építményeket és hangulatos udvarokat értő szemmel pásztázva megtudjuk majd azt is, hogy a különböző korú és funkciójú épületek milyen építészeti stílusokat és művészi formákat hoztak létre.

1839-ben gróf Széchenyi István egy Pestet körülölelő hajózható csatorna ötletét vetette fel, közvetlenül a nagy pesti árvizet követően, nagyjából a mai körút vonalán. Vajon mi  lett mindezen - ma már hajmeresztőnek tűnő - elképzelésekből?

Hátizsákos manók, atlaszok és kariatidák, pálcán tekergő kígyók, kerék és kalapács, Hermész és nimfák, letűnt nemesi famíliákat fennen hirdető meztelen fiúcskák, legendás magyar vitézek, címerek, kartusok és pilaszterek - önkényes díszek vagy rejtett jelentéseket hordozó épületdekorációk, melyek a nagykörúti paloták színpompás homlokzatairól integetnek felénk?

Vajon gondolta volna, hogy

  • a Terézvárost Mária Terézia magyar királynőről nevezték el;
  • a Nyugati pályaudvar kivitelezője a párizsi Eiffel tornyot is megvalósító Eiffel cég volt;
  • amikor ugyanitt kisiklott egy vasúti szerelvény, az a pályaudvar üvegfalát áttörve a Teréz körúton landolt;
  • a Nyugati téri (akkor még Marx téri) felüljáró építésekor a két fél-híd nem csatlakozott szabályosan, és ebből hihetetlen botrány lett;
  • egy firenzei reneszánsz palota csaknem pontos mása is látható ma a Teréz körúton;
  • a 4-es és 6-os villamosok helyett akár bárkákkal is közlekedhetnénk a körúton, ha az eredeti elképzelések valósultak volna meg;
  • a német származású, de magyarrá lett építész, Schmahl Henrik oly irigylésre méltó helyzetbe került, hogy csak a Nagykörút ezen szakaszán 9 palotát is megtervezhetett;

A séta vezetője: Dr.Jeney András történész, művészettörténész

  • A séta időtartama: kb 2,5 -3 óra
  • A találkozás helyszíne a Westend bevásárlóközpont Nyugati téri felszíni bejárata előtt lesz.
  • Gyülekezés a helyszínen, 10-15 perccel az indulás előtt. A sétajegy helyszíni készpénzes megvásárlása ugyanitt történik.
  • A séta végpontja a Liszt Ferenc téren lesz.

A sétára jelentkezni Sétanaptárban lehet.

A regisztrációval nem rendelkezők számára sajnos nem tudjuk garantálni a sétán való részvételt.

 Cégek és csoportok számára a sétát itt lehet megrendelni: